Ростислав Русинов, мениджър на Bigbank за България: Дигитализацията ни помага да сме клиентско ориентирани и по-ефективни
Специално интервю за MoitePari.bg на Ростислав Русинов, мениджър на българския клон на естонската Bigbank
Bigbank е банка, основана в Естония. Специализира в обслужване на физически лица в Естония, Латвия, Литва, Финландия, Швеция и България, както и предлага депозитни продукти в Германия, Австрия и Нидерландия. През последните години банката развива успешен корпоративен бизнес в Балтийските държави. Каква е причината банката да се насочи и избере българският банков пазар ?
Решението Bigbank да започне бизнес в България е взето през 2020 година и е на база на сериозно проучване, направено в няколко държави от ЕС. Основните причини за навлизането в България е положителната икономическа преспектива и очакваното нарастване на доходите на българите, препспективите пред бизнеса, размера на пазара, стартиралата (в онзи момент), а и вече сравнително развита дигитализация при банковите продукти, както и добре регулирания и управляван, сигурен банков пазар. Разбира се, факта, че и България, както и всички останали държави, в които Bigbank оперира, е член на ЕС и има хармонизирано законодателство и правила е много важен.
Bigbank е банка от ново поколение – онлайн банка и не разполага с физически офиси. Може ли да кажем, че икономиите от разходи за поддръжка на клонова мрежа, персонал и други съпътстващи оперативни разходи за поддържането й е причина банката да предоставя по-високи лихви по срочни депозити на клиентите си?
Това при всички случаи допринася, макар и да не е единствената причина. Истината е, че дигитализацията във всяка сфера носи ефективност, включително и финансова.
В случая с Bigbank причината за атрактивните депозитни лихви е много повече в бизнес модела на банката. В България ние не извършваме транзакционен бизнес, клиентите не могат да си открият разплащателна сметка при нас. И за разлика от големите универсални банки нямаме достъп до този изключително евтин ресурс. Защото, когато аз имам 1000 лева и съм ги сложил в сметката си в някоя от познатите български банки, то тази банка използва парите ми почти безплатно, като изключим усилията, които полага за съхранението им. Понякога дори и плащам месечна такса на тази банка. И в момента в България пазара е такъв, че има много пари по такива сметки и големите банки нямат нуждата да привличат средства срещу това да плащат лихва на клиента. При нас не е така – ние плащаме добри лихви за да привлечем клиенти при нас и нямаме никакви такси по депозитите си.
И връщайки се пак на изцяло онлайн модела на банката – осъзнаваме, че има клиенти, които се притесняват от това и вероятно се отказват да работим заедно, но от друга страна удобството е несравнимо и откриването на един депозит буквално отнема минути, включително и трансфера на парите към нас, тъй като Bigbank е част от схемата за незабавни плащания в България. А при подновяване става въпрос за време от под 1 минута.
Bigbank е банка, която предлага много атрактивни лихви по срочни депозити. Може ли да обясните по какъв начин са гарантирани депозитите в банката?
Всички депозити в Bigbank са гарнатирани до 196 000 лева, по абсолютно същият начин както всеки депозит във всяка банка в ЕС. Малко повече детайли - Bigbank оперира и е регистрирана в България като клон на банката-майка в Естония. Поради тази причина, депозитите са гарантирани от Естонския гаранционен фонд. Ако на практика имаме случай, в който гаранцията трябва да бъде активирана, клиентите на българския клон на Bigbank ще получат известия от Естонския гаранционен фонд със съответните инструкции и парите им ще бъдат възстановени.
Но ситуацията, описана по-горе е чисто теоретична.
Все пак, Bigbank, макар и не много позната на пазара в България, е банка с над 30 години история, един от лидерите в банковия сектор в Прибалтика и депозитна банка за десетки хиляди клиенти от Прибалтика, Скандинавието, Централна и Западна Европа, а и от България.
Предоставяте възможност за откриване на депозити изцяло онлайн. Бихте ли обяснили процесът накратко и какво е необходимо?
Клиентите ни трябва да са български граждани, със съответния личен документ. След като изберат желаните сума, срок и честота на получаване на лихвата, ние искаме от тях да преминат през идентификация, която се случва с помощта на Евротръст. След това остава само да попълнят тяхна банкова сметка, по която ние ще преведем сумата на депозита и лихвата, когато те са избрали или пожелаят да прекратят депозита, ще поискаме информация за произхода на средствата, според практиките наложени в целия ЕС. Следва подписване на договор, отново дигитално, и очакваме превод на средствата до 7 дни.
Ние знаем добре колко чувствителен е българина към банковата система, когато става въпрос да повери парите си и личното ми мнение е, че големият плюс на нашите депозитни продукти е не само в цената, а и в процеса, както и в това, че можете и за кратки периоди да получите добра доходност и комфортно да ни опознаете като партньор.
От няколко години вече сте на българския банков пазар. Можете ли да споделите Вашите впечатления за него?
По-скоро ще ви споделя основните разлики между банковия пазар в България и Естония.
Ако говорим за кредитиране, на първо място лихвите в Естония по кредитните продукти са по-високи от тези, на които се радваме тук. И ако за ипотеките това е факт едва през последните около 18 месеца, то при потребителското кредитиране е дългосрочна тенденция. В България имаме достъп и до повече регистри, чрез които можем да оценим клиента, но процесите при евентуално просрочие са реално много по-трудни и за клиента, а и за банката.
При депозитните и спестовните продукти, Естония също има генерално по-високи лихви. Макар тези, които Bigbank предлага в България да не се различават много от естонските. В момента спестовните сметки са хит при тях, а тук са почти забравен продукт.
Но, ако България има за какво да догонва Естония по редица обществени теми – образование, здравеопазване, инфраструктура, дигитализация (разбира се), то определено банковия сектор в България е на същото, а може би дори и на по-високо ниво. А и това важи не само сравнено с Естония, а и със сериозна част от страните в Западна Европа – и като ниво на продукти и услуги, и като качество на обслужването, и като регулации и сигурност на сектора.
Плюс за Естония е, че в лицето на Bigbank, има пример на експанзия на местна банка в други държави. В България също има такива примери, но в по-малък мащаб.